Organisaties willen graag rapporteren over de impact die zij maken. De vraag is echter of de manier waarop men nu rapporteert binnenkomt bij lezers en kijker. Motiveert het hen, inspireert het hen, schetst het een volledig beeld? Impact draait om het gevoel dat we aan anderen kunnen overbrengen. Moeten organisaties zich daarom niet richten op nieuwe uitingsvormen om de impact van hun impactdata te vergroten?
In Purpose Reporting liet THRIVE kunstenaars aan de slag gegaan met de impactdata van impactmakende organisaties. De kunstenaars zijn volledig vrijgelaten om op eigen wijze de impact van de organisaties te verbeelden en te verwoorden als alternatief op conventionele rapportages. Deze benadering biedt een verbindende laag aan de betekenis van de impactdata van organisaties voor haar stakeholders.
Door de kunstenaars aan de slag te laten gaan met impactdata wordt de impactdata een onconventionele manier vertaald. Hierdoor ontdekten we een andere, diepere laag in de impactdata. Na het onderzoek concluderen we dat artistieke vormen van rapporteren meer impact maken. Veel meer dan bij een conventionele impactrapportage in cijfers en woorden. Via deze creatieve uitingsvormen van de impact data wordt meer sentiment en verbintenis opgeroepen bij de het publiek.
"Het Purpose Reporting project van THRIVE in samenwerking met de Turn Club was echt een eye opener voor ons. Zo kun je dus ook omgaan met impact data! Voor mij geen saaie rapportages meer maar liever een voorstelling, of een performance, iets dat mensen raakt in het hart en in hun ziel in plaats van een rapport dat in een la terecht komt"
- Tatiana van Lier, Teammanager communicatie bij Stichting Doen
Er komt een tweede, verdiepende onderzoeksronde in het Purpose Reporting programma. Met kunstenaars en ontwerpers maken we een volgende verdiepingsslag in het vinden van een optimale vertaling voor het rapporteren van impact. Daarnaast blijven wij graag werken met organisaties die hun dataset willen gebruiken voor state of the art impactverslaglegging.