De uitdaging was om als groep onderzoekers er achter te komen waar de bottlenecks zaten in de afstemming en communicatie tussen de gemeente en sociaal ondernemers over de doelgroepen en wat daar vervolgens aan gedaan kon worden.
De oplossing die de groep daarvoor gevonden heeft is een korte publicatie met praktische en toepasbare lessen voor zowel sociaal ondernemers als publieke organisaties over hoe samen te werken. Als tweede is het bordspel ‘Stadsbengels’ ontwikkeld, dat partijen vanuit verschillende instanties, sociaal ondernemers, overheden, maar ook andere partijen, (samen) kunnen spelen om beter te ervaren wat de doelgroep ervaart en hoe je daarin samen kan werken.
Tijdens de samenwerking was de impact meteen merkbaar. Dit zat in de mogelijkheid dat er direct feedback gegeven werd tijdens de uitvoering van een nieuwe samenwerking tussen gemeente en sociale ondernemers: de Rotterdam Recruitment Agency. De tips en tricks konden worden uitgevoerd in het project dat parallel liep aan het onderzoek. De publicatie en het spel maken het mogelijk voor deze en andere partijen om deze lessen terug te blijven halen.
De RRA is uiteindelijk uitgegroeid tot een best practice van een sociaal impact startup die vanuit samenwerkende partijen is ontstaan. Ook hebben ambtenaren die betrokken waren bij het project een ander perspectief kunnen verwerven op sociale impact en alle actoren die daarbij betrokken zijn.